Lions støttet Yrkesskole i Kenya

Publisert av Jarl Limstrand den 03.01.21.

Et medlem i LC Levanger ble i 2016 kontaktet av Sana stiftelsen om etablering av yrkesskole ved ARO-sentret i Kenya. Stiftelsen SANA er en ideell, humanitær, politisk og religiøst nøytral stiftelse med fokus på mellommenneskelige verdier.

Stiftelsen har også et internasjonalt og nyskapende perspektiv knyttet opp mot internasjonal bistand.

Lek på senteret

Da jeg var der i 2016 for å få oversikt over de lokale forholdene, opplyste ledelsen ved Sana og Join Good Forces at de barna som var ferdig med grunnskolen ikke kom videre, idet ingen foreldre eller foresatte støttet opp om dem.  Dette var bakgrunnen for opprettelse av yrkesskole ved sentret.

Ble også tid til besøk hos lokale snekkere som arbeidet under enkle forhold. Her en som holdt på med en bandsag.

Det ble i etterkant av besøket i Kenya diskutert med Sana om hvilket utstyr de trengte. Sana mente bare håndverktøy, mens jeg mente de også trengte noen maskiner. Fikk LC Levanger med på laget, som bevilget kr. 12000 til formålet, noe som åpnet for jakt på en brukt snekkermaskin (kombihøvel). Det ble avtalt kjøp av et komplett snekkerverksted utenfor Kongsvinger med kombimaskin, gjerdesag, dreibenk, bandsag, fres, stemmaskin og div. håndverktøy for kr.20.000,-

Dro ned med lastebilen, etter 3 timer etter var alt lastet opp. Ferden gikk så videre til Kristiansand og for innlasting i container.

Etter mye om og men ble det tur til ARO i juni 17 for montering av utstyr.

Det gikk greit når det var masse håndkraft som klarte å få maskinene dit de skulle stå.

Etter en uke var det meste på plass. Mye bra maskiner og verktøy.

Også nye sløydbenker ble montert.

Sentret tar vare på ca. 130 barn som er misbrukt eller foreldreløs. I ukedagene er barna i fosterheim eller hos familie, men på lørdag samles de på sentret for felles aktivitet og mat. Sentret har flere team som driver oppsøkende virksomhet, både ovenfor skolene og i landsbyene. Foruten snekkerfag, er det solcelle, søm, data, frisør, ernæring og jordbruks linjer.

Kjøkkentjeneste er en del av aktiviteten på lørdager.

Jeg har fått henvendelse fra Sana om vi i Lions kan støtte oppstart av en produksjonslinje ved snekkeriet og de vil ha meg ned for å få dette "opp å gå".  Flere delprosjekter ved ARO mangler finansiering, så ARO kunne vel ha vært et Lions distriktprosjekt?  Jeg kan også nevne at Levanger Skeyna har bevilget penger til et delprosjekt der.

Nærmere info finnes her:

Tekst og foto: Hallvar Skogmo